در تاریخنگاری اسلامی، ایستگاههای خاصی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها توجه شده است. یکی از آنها، تلاشهای ابنحبان بستی متوفای 354 است که همزمان که اهل حدیث است، اما بهرهمند از خرد خراسانی و سیستانی هم هست. کتابهای الثقات و المجروحین در کنار کتاب صحیح و نیز روضة العقلاء که هر کدام آنها ویژگی خاص خود را دارند، دو اثر شناختهشدۀ اوست. بخش قابل توجهی از الثقات، سیره نبوی و تاریخ خلفا است و بخشی از آن که برخلاف معمول مفصلتر نوشته شده، مقتل الحسین (ع) است. در این مقاله، هم از تاریخنگاری ابنحبان سخن گفته شده و هم به طور خاص درباره مقتل الحسین (ع) وی بحث شده است.
جعفریان, رسول . (1404). مقتل الحسینِ (ع) ابوحاتم، محمد بن حبّان بُستی (م 354) با مروری بر تاریخنگاری او. آینه پژوهش, 36(213), 25-64. doi: 10.22081/jap.2025.78368
MLA
جعفریان, رسول . "مقتل الحسینِ (ع) ابوحاتم، محمد بن حبّان بُستی (م 354) با مروری بر تاریخنگاری او", آینه پژوهش, 36, 213, 1404, 25-64. doi: 10.22081/jap.2025.78368
HARVARD
جعفریان, رسول. (1404). 'مقتل الحسینِ (ع) ابوحاتم، محمد بن حبّان بُستی (م 354) با مروری بر تاریخنگاری او', آینه پژوهش, 36(213), pp. 25-64. doi: 10.22081/jap.2025.78368
CHICAGO
رسول جعفریان, "مقتل الحسینِ (ع) ابوحاتم، محمد بن حبّان بُستی (م 354) با مروری بر تاریخنگاری او," آینه پژوهش, 36 213 (1404): 25-64, doi: 10.22081/jap.2025.78368
VANCOUVER
جعفریان, رسول. مقتل الحسینِ (ع) ابوحاتم، محمد بن حبّان بُستی (م 354) با مروری بر تاریخنگاری او. آینه پژوهش, 1404; 36(213): 25-64. doi: 10.22081/jap.2025.78368