مقاله حاضر به ارائه تعریف و انواع کتب آموزشی میپردازد و هفت مقطع تاریخ کتب درسی در ایران را تشریح میکند. در ادامه به بررسی فهرست کتب درسی کتابخانه آیتالله العظمی بروجردی وارد میشود و سه ویژگی مثبت اصلی این کتابها را برمیشمارد و به کتابهایی از این فهرست که ارزش تاریخی دارند، اشاره میکند. یادی از مؤلفان پرکار و تأثیرگذار کتب درسی در دورههای قاجار و پهلوی و چند اصلاح و تحشیه نکات بعدی مندرج در مقاله است. در پایان این کتاب و فهرستنگاری، پژوهشی مرتبط با ادبیات کودک و نوجوان دانسته شده است.