تحلیل نقادانه کتاب درسنامه مهارت‌های پژوهشی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

10.22081/jap.2025.78021

چکیده

درس «مهارت‌های پژوهشی» یکی از دروس سطح یک حوزه است. چند سالی است که معاونت پژوهش حوزه برای تدریس این درس، معاونت پژوهشی را در همه مدارس کشور راه‌اندازی کرده است و در این سال‌ها این درس، بدون متن آموزشی رسمی و مشخص در این مدارس تدریس شده است. پس از سال‌ها انتظار، معاونت پژوهش حوزه با همکاری مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه‌های علمیه، متن آموزشی این درس با عنوان «درسنامۀ مهارت‌های پژوهشی» را تولید کرده است. این متن برای طلبه‌های مقطع دیپلم در ترم دوم پایه دوم و برای سیکلی‌ها در ترم اول پایۀ پنجم تدریس خواهد شد. در این مقاله این درسنامه بر اساس شاخص‌های محتوایی، ساختاری، شکلی، زبانی و روشی، تحلیل نقادانه شده است. برخی از نتایج این تحلیل عبارت‌اند از: 1. استفاده از کلمه «مهارت‌ها» به شکل جمع در عنوانِ درسنامه صحیح نیست. 2. درس‌های این درسنامه باید کارگاهی ارائه شود. 3. درسنامه به ویرایش محتوایی، ادبی و فنی نیاز دارد. 4. در انتخاب محتوای درسنامه به نیازها و رغبت‌های یادگیرندگان توجه لازم نشده است.

کلیدواژه‌ها