در حوزه علمیه خواهران کتاب درسی نحوی «الفصوص فی علم النحو» در دو حلقه در حال نگارش است. حلقه اول آن منتشر شده و قرار است در سال تحصیلی 1403-1404 در سطح 2 به عنوان اولین کتاب درسی نحوی برای نحوآموزان مبتدی تدریس شود. برای این کتاب سه هدفِ آشنایی طلاب با زبان تراث کهن شیعه و فهم آن؛ کاستن از جمود و خشکی قواعد و، درک و فهم بهتر قواعد با مثالهای عینی تعریف شده است. اما ساختار و محتوای این کتاب سبب شده این سه هدف در نگارش آن محقق نشود.
از اشکالات ساختاری این کتاب این است که هر درسی با متن داستانی طولانی آغاز میشود و حاوی لغات سخت و قواعد نحوی ناآشنا برای نحوآموز مبتدی فارسیزبان است. این نحوآموز که مقدمات قرائت و درک متن را نیاموخته است، باید قبل از فراگیری قاعده نحوی هر درس، متن داستانی آن درس را قرائت کند و ترجمه و محتوای آن را فرابگیرد و به تمریناتی که درباره محتوای متن است، پاسخ دهد. یعنی نویسنده کتاب در آموزش قواعد نحوی به نحوآموز مبتدی فارسیزبان، فراگیری قرائت صحیح متن و، فهم و ترجمه آن و تسلط بر محتوای متن داستانی هر درس را بر آموزش قواعد نحوی آن که مقدم بر قرائت و فهم متن است مقدم ساخته است.
از اشکالات محتوایی این کتاب عدم ذکر برخی از مباحث مقدماتی و قواعد نحوی اساسی و پر کاربرد است. برای نمونه، در این کتاب از اسم، فعل و حرف سخن به میان نیامده است و از احکام آنها، فقط به «اعراب» اشاره شده و از «بناء» و «معرفه و نکره» سخن گفته نشده است. به مصدر مؤول به سبب نپرداختن به موصول اشاره نشده است. از مجزومات و بالطبع از ادوات شرط و جمله و جواب شرط بحث نشده است.
آسه, جواد. (1403). نگاهی انتقادی به کتاب «الفصوص فی علم النحو و تطبیق قواعده علی النصوص». آینه پژوهش, 35(209), 527-539. doi: 10.22081/jap.2024.76690
MLA
جواد آسه. "نگاهی انتقادی به کتاب «الفصوص فی علم النحو و تطبیق قواعده علی النصوص»", آینه پژوهش, 35, 209, 1403, 527-539. doi: 10.22081/jap.2024.76690
HARVARD
آسه, جواد. (1403). 'نگاهی انتقادی به کتاب «الفصوص فی علم النحو و تطبیق قواعده علی النصوص»', آینه پژوهش, 35(209), pp. 527-539. doi: 10.22081/jap.2024.76690
VANCOUVER
آسه, جواد. نگاهی انتقادی به کتاب «الفصوص فی علم النحو و تطبیق قواعده علی النصوص». آینه پژوهش, 1403; 35(209): 527-539. doi: 10.22081/jap.2024.76690