این مقاله بخشی از کتاب اسطوره بخارا است که به نقد کتاب سیرة الامام البخاری (سیّد الفقهاء و امام المحدّثین) تالیف عبدالسّلام مبارکفوری میپردازد. کتاب مبارکفوری از جمله مصادر کتاب طعون و شبهات الشیعة الأمامیة حول صحیح البخاری و الرد علیها تالیف عادل عزازی است که به عنوان پژوهش برتر مقطع دکتری در دانشگاه الأزهر مصر در رشته علوم حدیث معرفی شده است لذا نقد کتاب مبارکفوری در واقع نقد پژوهش عزازی نیز به شمار میآید. این مقاله پس از شناساندن تبار, دانش اندوزی, استادان، تلاش ها و گرایش ها، تالیفات و جایگاه علمی مبارکفوری در جستار اوّل به کتاب شناخت این اثر در جستار دوّم می پردازد و بر روی عنوان کتاب، زمانه و تالیف اثر, منابع و مصادر، رویکرد، ترجمه عربی آن تمرکز میکند. برایند پژوهش اثبات می کند که مبارکفوری پیش از انتشار این کتاب شخصیتی گمنام و ناشناخته بود و تراز و گسترده دانسته های او در حد لقب علمی علّامه نبود لذا این لقب از سوی مترجم عربی این اثر و متاثر فضای انتقادی علیه بخاری در زمان انتشار این کتاب به مبارکفوری اعطا شد تا بر اعتبار کتاب بیفزاید. به همین سان عنوان این کتاب تحریف گردید، واژه الامام در میان عنوان اصلی و عبارت (سیّد الفقهاء و امام المحدّثین ) ذیل آن افزوده گردید. عبارت ذیل عنوان کتاب هم سوی با رویکرد مولف آن در تلاش است دیدگاه نفی فقاهت و اجتهاد از بخاری را به چالش بکشد؛ نام اصلی این کتاب به زبان اردو سیرة البخاری بود که در فرایند ترجمه آن به عربی و انگلیسی دچار دگرگونی گردید.
راد, علی. (1403). طومار(6): نردبان شکسته (1) نقد کتاب «سیرة الامام البخاری» عبد السّلام مبارکفوری از تحریف در عنوان تا اعطای لقب علّامه. آینه پژوهش, 35(207), 479-512. doi: 10.22081/jap.2024.76369
MLA
علی راد. "طومار(6): نردبان شکسته (1) نقد کتاب «سیرة الامام البخاری» عبد السّلام مبارکفوری از تحریف در عنوان تا اعطای لقب علّامه", آینه پژوهش, 35, 207, 1403, 479-512. doi: 10.22081/jap.2024.76369
HARVARD
راد, علی. (1403). 'طومار(6): نردبان شکسته (1) نقد کتاب «سیرة الامام البخاری» عبد السّلام مبارکفوری از تحریف در عنوان تا اعطای لقب علّامه', آینه پژوهش, 35(207), pp. 479-512. doi: 10.22081/jap.2024.76369
VANCOUVER
راد, علی. طومار(6): نردبان شکسته (1) نقد کتاب «سیرة الامام البخاری» عبد السّلام مبارکفوری از تحریف در عنوان تا اعطای لقب علّامه. آینه پژوهش, 1403; 35(207): 479-512. doi: 10.22081/jap.2024.76369