پژوهش دربارۀ ارتباط قرآن با سنتهای عهدینی و پساعهدینی سنتی دیرینه در مطالعات اسلامی خاورشناسان است. از دیرباز دو رویکرد متمایز در این زمینه وجود داشت. برخی پژوهشگران مانند گایگر، نولدکه، توری، ونزبرو و دیگران در پی اثبات خاستگاهی یهودی برای قرآن و برخی دیگر مانند آرتور جفری، ریچارد بل، لولینگ و دیگران در مقام ترسیم محیط مسیحی برای قرآن برآمدهاند. به دلیل جدایی مطالعات قرآنی از مطالعات ربیانی و کشیشی پس از جنگ جهانی دوم، به همراه افزایش تخصص در خودِ این رشتههای نزدیک به هم، دیگر دانشمندانی یافت نمیشوند که از مهارت و دانش زبانشناسی تاریخی لازم برای فهم قرآن به مثابۀ یک متن چندصدایی از دوران باستان متأخر (میان 250 تا 750 میلادی) برخوردار باشند. کتاب قرآن در بستر نزول: بررسیهای ادبی تاریخی دربارۀ محیط قرآن حاوی 39 مقاله از پژوهشگران متخصص در زمینههای مختلف مانند بافت سیاسی، اقتصادی، زبانشناختی و فرهنگی زمان نزول قرآن از یکسو تلاشی برای پاسخ به این پرسش است که آیا تحلیل ادبی دقیق خودِ متن قرآن میتواند حاوی اشاراتی برای تعیین محیط و محل پیدایش آن باشد. از سوی دیگر رویکردهای مختلف نویسندگان مقالهها در استفاده از منابع کلاسیک اسلامی، نگاشتههای یهودی و مسیحی غیرعربی و همچنین منابع کلاسیک لاتین و یونانی ترغیبی به این نوع از گفتگوهای میانرشتهای دربارۀ قرآن است.
نیلساز, نصرت. (1402). مروری بر کتاب قرآن در بستر نزول: بررسیهای ادبی تاریخی دربارۀ محیط قرآن. آینه پژوهش, 34(201), 275-295. doi: 10.22081/jap.2023.75004
MLA
نصرت نیلساز. "مروری بر کتاب قرآن در بستر نزول: بررسیهای ادبی تاریخی دربارۀ محیط قرآن", آینه پژوهش, 34, 201, 1402, 275-295. doi: 10.22081/jap.2023.75004
HARVARD
نیلساز, نصرت. (1402). 'مروری بر کتاب قرآن در بستر نزول: بررسیهای ادبی تاریخی دربارۀ محیط قرآن', آینه پژوهش, 34(201), pp. 275-295. doi: 10.22081/jap.2023.75004
VANCOUVER
نیلساز, نصرت. مروری بر کتاب قرآن در بستر نزول: بررسیهای ادبی تاریخی دربارۀ محیط قرآن. آینه پژوهش, 1402; 34(201): 275-295. doi: 10.22081/jap.2023.75004