با توجه به دوران تسلط بنی امیه از سال 41 تا 132 هجری، آن هم در طول سه نسل، و این که اصولا اسلام در این دوره، پایه ای ترین مراحل را در شکل دهی به تاریخ تفکر پشت سر می گذاشت، شناخت جریان های فکری ـ مذهبی بسیار اهمیت دارد. این کار در قالب تأسیس فرقه نابته ـ ناصبه شکل گرفت و بعدها، بهترین تبیین را جاحظ از این مرام بدست داد. برخی از معتزله هم مانند ابوجعفر اسکافی نقش مهمی در تبیین آن داشتند، اما به نظر می رسد، همچنان اهمیت تاریخی با تأکید بر موقعیت حلقه ای آن برای شناخت تفکر اسلامی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در اینجا سعی خواهیم کرد بر اساس داده های منابع مختلف و با تأکید بر آنچه جاحظ در این باره آورده، گزارشی از آرای نابته و تصوری که از این جریان در میان مسلمانان بوده، بدست دهیم.
جعفریان, رسول. (1401). از نابته/ناصبه تا حشویه (بر اساس گزارش ها و تحلیلهای تاریخی ابوعمرو جاحظ). آینه پژوهش, 33(193), 27-49. doi: 10.22081/jap.2022.72871
MLA
رسول جعفریان. "از نابته/ناصبه تا حشویه (بر اساس گزارش ها و تحلیلهای تاریخی ابوعمرو جاحظ)", آینه پژوهش, 33, 193, 1401, 27-49. doi: 10.22081/jap.2022.72871
HARVARD
جعفریان, رسول. (1401). 'از نابته/ناصبه تا حشویه (بر اساس گزارش ها و تحلیلهای تاریخی ابوعمرو جاحظ)', آینه پژوهش, 33(193), pp. 27-49. doi: 10.22081/jap.2022.72871
VANCOUVER
جعفریان, رسول. از نابته/ناصبه تا حشویه (بر اساس گزارش ها و تحلیلهای تاریخی ابوعمرو جاحظ). آینه پژوهش, 1401; 33(193): 27-49. doi: 10.22081/jap.2022.72871