نسخۀ 4289 در موزۀ ملی ایران در اصل قرآنی 14 پاره بر روی پوست از قرن سوم هجری بوده که برخلاف دیگر نسخههای کهن کوفی، احتمالاً کاتبی ایرانی داشته است. مقالۀ حاضر با بررسی جوانب مختلف این نسخه، میکوشد سه هدف جداگانه را تأمین کند. نخست بیان ویژگیهای کلی این نسخۀ کوفی مهم از قرن سوم هجری و تفاوت آن با دیگر نمونههای کوفی 7 سطری در قرن سوم، همراه با ارائه اطلاعاتی در خصوص دیگر اوراق و اجزای پراکندهای که در اصل متعلّق به همین قرآن بودهاند. دوم آنکه نشان میدهد یک نسخۀ کوفی 7 سطری دیگر به شمارۀ 548 که دو دهه پیش از موزۀ پارس (شیراز) به سرقت رفته، تکهای دیگر از همین قرآن بوده که پس از سرقت، اوراق مختلف آن در فاصلۀ سالهای 2004 تا 2020 میلادی، در حراجهای مختلف لندن (ساتبیز، کریستیز و بُنهامز) به فروش رسیده است. سوم آنکه نشان میدهد این قرآن کوفی بر خلاف تمام نمونه قرآنهای حجازی و کوفی قرون نخست، از سنت «کتابت پیوسته» یا پیوسته نگاری در کتابت حروف و کلمات پیروی نکرده است. این امر احتمالاً برخاسته از سبک خاص کاتبان ایرانی (خراسان و ماوراء النهر) است که شکستن کلمات در انتهای سطر را زشت و ناپسند میدانستهاند، و در قرآن نویسی به سبک کوفی ایرانی (مشرقی) طی قرون سوم تا هفتم هجری همواره از کتابت گسسته بهره بردهاند. مؤلف حدس میزند که این امر ناشی از پیوند فرهنگی مردم این مناطق با سنت کتابت به زبانهای ایرانی و غیر ایرانی در خراسان، ماوراء النهر و ترکستان پیش از اسلام بوده است که بر خلاف مناطق غربی، از کتابت پیوسته پیروی نمیکردهاند.
کریمینیا, مرتضی. (1399). نسخه شناسی مصاحف قرآنی (10): قرآن کوفی 4289 در موزۀ ملی ایران و دیگر پارۀ مسروقۀ آن در موزۀ پارس (شیراز):. آینه پژوهش, 31(184), 111-177. doi: 10.22081/jap.2020.69570
MLA
مرتضی کریمینیا. "نسخه شناسی مصاحف قرآنی (10): قرآن کوفی 4289 در موزۀ ملی ایران و دیگر پارۀ مسروقۀ آن در موزۀ پارس (شیراز):", آینه پژوهش, 31, 184, 1399, 111-177. doi: 10.22081/jap.2020.69570
HARVARD
کریمینیا, مرتضی. (1399). 'نسخه شناسی مصاحف قرآنی (10): قرآن کوفی 4289 در موزۀ ملی ایران و دیگر پارۀ مسروقۀ آن در موزۀ پارس (شیراز):', آینه پژوهش, 31(184), pp. 111-177. doi: 10.22081/jap.2020.69570
VANCOUVER
کریمینیا, مرتضی. نسخه شناسی مصاحف قرآنی (10): قرآن کوفی 4289 در موزۀ ملی ایران و دیگر پارۀ مسروقۀ آن در موزۀ پارس (شیراز):. آینه پژوهش, 1399; 31(184): 111-177. doi: 10.22081/jap.2020.69570