پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220A Suggestion for the Reading of a Verseby Abu-Taieb Mus’abiپیشنهادی در خوانش بیتی از ابوالطیب مصعبی5114025FAجویاجهانبخشJournal Article20160309The number of the Persian verses which have been left from Abu-Taieb Mus’abi is very few. However, even these few remaining verses have been so distorted that it is really hard to understand them, and so their recording and explaining has turned into a matter of controversy. Abu al-Taieb Mus’abi’s main Persian poem is his ode which starts with“Jahānā hamānā fosusi wa bāzi / ke bar kas napāie wa bā kas nasāzi” (the world is really full of tricks, deceptions and games / it does not last for anyone and it does not get along with anyone) which is in <em>Beyhaqi History</em>. One of the verses of Mus’abi’s ode which requires contemplation is its second verse that depicts the world in this way: “Cho māh az nemūdan, cho khār az pasūdan / be gāh-e robūdan cho shāhin wa bāzi” (you are like a moon in appearance, but when you are touched, you are as sharp as spur/ and when it’s time to get something away, you are as fast as hawk and eagle). This is a famous recording of this verse, or to put it more correctly, is a recording which has become famous because of being in the most common correction of <em>Beyhaqi History</em> (done by the late Dr. Fayāz); however, this is not its only recording. There are other recordings which are in other editions of <em>Beyhaqi History</em> or in other books which in one way or another have taken it from <em>Beyhaqi History</em>. In this paper, the author is going to scrutinize alterations in this verse. Finally. Finally, he argues that the reading “cho mār az pasudan” (when you are touched, you sting like a snake) is more compatible with Mus’abi’s word than “cho khār az pasudan (when you are touched, you are as sharp as spur).شمار مجموع ابیات فارسی بازمانده از ابوالطیب مصعبی شاعر عهد سامانی بسیار اندک است. وانگهی، در همین معدود بیت های بازمانده از او نیز چندان تحریف راه یافته که فهم بعضی از آن ها را سخت دشوار گردانیده و باعث اختلاف انظار و اقوال در ضبط و شرح اشعار وی شده است. عمده ترین شعر فارسی ابوالطیب مصعبی، همان چکامه «جهانا همانا فسوسی و بازی/ که بر کس نپایی و با کس نسازی» بوده که در تاریخ بیهقی آمده است. از بیت های تأمل خواه چکامه مصعبی، بیت دوم آن است که «جهان» را اینگونه وصف می کند: «چو ماه از نمودن، چو خار از پسودن؛ به گاه ربودن چو شاهین و بازی». این ضبط مشهور بیت، یا به تعبیر درست تر، ضبطی است که از راه متداول ترین تصحیح تاریخ بیهقی (یعنی تصحیح شادروان دکتر فیاض)به شهرت رسیده است؛ ولی، تنها ضبط این بیت نیست. ضبط های دیگری هم هست که در ویراست های دیگر تاریخ بیهقی یا از جای هایی که به هر نحو آن را از تاریخ بیهقی برگرفته اند، اختیار گردیده است. نویسنده در نوشتار حاضر، دگرسانی ها در این بیت را مورد مداقه قرار می دهد. در نهایت، اینگونه اذعان می دارد که خوانش «چو مار از پسودن» به جای «چو خار از پسودن» با سخن مصعبی سازگار است.https://jap.isca.ac.ir/article_4025_6b9c641d403a175b8c8fd3321d2be1f0.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Al-Zuhri, Naskh al-Qur’an and the Problem of Early Tafsīr Textsزهری، نسخ القرآن و معضل متون تفسیری کهن12244026FAاندروریپینعلیآقاییJournal Article20160309This article tries to briefly go over different literary features of <em>Naskh al-Qur’an</em> by al-Zuhri so that it would assess writing and dating of the text. Therefore, presenting some parts of the book content, the author examines the internal structure, literary genre, jurisprudential issues and their implications, and terminological applications of this work.نویسنده در نوشتار حاضر می کوشد مروری اجمالی بر مشخصه های ادبی گوناگون کتاب نسخ القرآن زهری داشته باشد؛ تا از این طریق ارزیابی پیرامون تألیف و تاریخ گذاری این متن ارائه دهد. از این رو، با ارائه بخش هایی از محتوای کتاب مذکور، به بررسی ساختار درونی اثر، سبک ادبی، مباحث فقهی و مفاهیم ضمنی وابسته به آن و کاربردهای اصطلاح شناختی می پردازد.https://jap.isca.ac.ir/article_4026_b81a08a68cf28b9e4f7be961ac351c65.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Hindu Scholars’ Qur’anic Studiesمطالعات قرآنی پژوهشگران هند ومذهب25284027FAفیضانجعفر علیمحمد رضامعروفیJournal Article20160309Among non-Muslim researchers, Hindu scholars have paid particular attention to the Qur’an and its concepts. This paper is the translation of an article which was published in early 2014 in one of the religious and cultural Urdu journal in Delhi, India, titled “Nāser”. The translator has chosen this article to translate due to the importance of its topic which is a kind of bibliography on the Qur’anic studies carried out by Hindu researchers. The author has divided Hindu researchers’ studies on the Qur’anic sciences into two parts: the first part is concerned with the Qur’an translations; and the second part deals with the scholars’ independent researches.در میان پژوهشگران غیرمسلمان، محققان هندو مذهب توجه خاصی به قرآن و مفاهیم آن داشته اند. نوشتار حاضر ترجمه مقاله ای است که در اوایل 2014 میلادی در یکی از مجله های مذهبی و فرهنگی دهلی هند، به نام مجله «ناصر» به زبان اردو، منتشر شده است. با توجه به اهمیت موضوع که نوعی منبع شناسی راجع به تحقیقات قرآنی توسط پژوهشگران هندو مذهب است، مترجم اقدام به ترجمه مقاله مذکور کرده است. نویسنده مقاله، کارهای پژوهشی محققان هندو مذهب در زمینه علوم قرآنی را به دو بخش تقسیم کرده است: بخش نخست، متعلق به ترجمه های قرآن است و بخش دوم، مربوط به پژوهش های مستقل محققان می باشد.https://jap.isca.ac.ir/article_4027_72f99fc9a4ce2b547f3e482e37983437.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Examining and Introducing Persian Zoroastrian literatureبررسی و معرفی ادبیات فارسی زرتشتی29374028FAسید سعید رضامنتظریJournal Article20160309One of the new species of Persian literature is “Persian Zoroastrian literature” which was written by Zoroastrianism followers in new Persian language alongside other works in Persian Avesta and Pahlavi after the advent of Islam in Iran. These works are mostly the translations of the stories, mythology, customs, traditions, laws, rules, and spells which are in Avesta and Pahlavi treatises. In the present paper, the author tries to introduce the most outstanding works of Persian Zoroastrian literature. He categorizes these works in several groups, and then mentions the pre-eminent works of every group. These categories are: 1. Translation and interpretation of Avesta, Pahlavi, and Pāzand texts; 2. complete essays; 3. Traditions; 4. History and literature; 5. Moral treatisesیکی از گونه های فارسی جدید، «ادبیات فارسی زرتشتی» است که پیروان دین زرتشتی پس از ورود اسلام به ایران در کنار آثار اوستایی و پهلوی به زبان فارسی جدید نگاشتند. این قبیل آثار اغلب ترجمه داستان ها، اساطیر، آداب و رسوم، سنن، قوانین و احکام و اوراد موجود در اوستا و رساله های پهلوی است. نویسنده در نوشتار حاضر می کوشد به معرفی آثار شاخص ادبیات فارسی زرتشتی بپردازد. وی متون مذکور را در چندین دسته تقسیم بندی کرده و در زیر هر دسته به معرفی آثار شاخص آن اقدام نموده است. دسته بندی آثار مذکور بدین شرح است: 1. ترجمه و تفسیر متون اوستایی، پهلوی، و پازند؛ 2. رسالات کامل؛ 3. روایات؛ 4. تاریخ و ادبیات؛ 5. رسائل اخلاقی.https://jap.isca.ac.ir/article_4028_019404738db317387b10a96b7e54e139.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220In Memory of the Late Mustafā Zamāni (25 years after death)شناخت مصطفی زمانی از خلال نوشته هایش38444029FAرسولجعفریانJournal Article20160309Some concepts which were introduced in religious-political literature published in a couple of decades before revolution can be seen in the late Mustafā Zamāni’s writings. These very concepts created a network of beliefs which have supported a change called Islamic Revolution. A table of his works and particularly their contents can reveal a layout of the current components in religious literature of that time. These issues can be defined in many concepts, including: Islam, defending Islam, Christianity criticism, colonialism, social evils, the degeneration of the Muslims, drinking binge, social problems, social services, public ethics, corruption and crime, the Islamic movement, Islamic Revolution, Andalusia, Palestine, Algeria, and …. In the present paper, the author intends to go over the content of part of Mustafā Zamāni’s works. مفاهیمی که در ادبیات دینی ـ سیاسی یکی دو دهه پیش از انقلاب چاپ میشد، به وفور در نوشتههای مرحوم مصطفی زمانی دیده میشود. مفاهیمی که شبکه ای از باورها را پدید آورد که پشتوانه تحولی به نام انقلاب اسلامی شد. جدول آثار وی و به خصوص محتوای آنها، میتواند نمایی از تاروپود مولفههای رایج در ادبیات دینی و مذهبی آن روزگار را آشکار کند. این مسائل میتواند در مفاهیم فراوانی تعریف شود؛ شامل: اسلام، دفاع از اسلام، نقد مسیحیت، استعمار، مفاسد اجتماعی، انحطاط مسلمین، شراب خواری، مشکلات اجتماعی، خدمات اجتماعی، اخلاق عمومی، مفاسد و جرایم، نهضت اسلام، انقلاب اسلام، اندلس، فلسطین، الجزایر و ... . نویسنده در نوشتار حاضر مروری بر محتوای بخشی از آثار مصطفی زمانی دارد.https://jap.isca.ac.ir/article_4029_c92881c3bb2616507a8178fe6fec3dd3.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Neo Gulistānنئوگلستان! نظر به شوخی تازه ای با میراث شیخ شیراز47554030FAجویاجهانبخشJournal Article20160309<em>Neo Gulistān</em>by Pedrām Ibrāhimi is a humorous narrative of some parts of Sa’di’s Gulistān as well as some anecdotes of his Bustān. <em>Neo Gulistān</em>, besides the preface and glossary, is composed of fifty three stories. The first chapter of the book, entitled “Dar Ma’nā” (meaning), includes twenty stories. The second chapter, titled “Dar Parāntiz” (in parentheses), incorporates anecdotes number twenty one to twenty six. The third chapter, named “Dar Surat”, has covered the rest of the stories. This article is going to review the book, and to discuss some parts of its content.کتاب نئوگلستان نوشته پدرام ابراهیمی روایتی طنزآمیز از برش هایی از گلستان سعدی و همچنین حکایاتی از بوستان وی است. نئوگلستان، سوای پیشگفتار و واژه نامه، از پنجاه و سه حکایت تشکیل شده است. نخستین فصل کتاب با عنوان «در معنا» بر بیست حکایت اشتمال دارد. فصل دوم زیر نام «در پرانتز»، حکایات بیست و یکم تا بیست و ششم از کتاب را در خود گنجانیده است. حکایت های بیست و هفتم تا پنجاه و سوم نیز در فصل سوم تحت عنوان «در صورت» جای داده شده است. نویسنده در نوشتار حاضر، به بررسی و نقد کتاب مذکور و بیان بخشی از محتوای آن، همت گمارده است.https://jap.isca.ac.ir/article_4030_015021a52e8456034f9cebb3a0dfb971.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Fozuliin Shiite Theology«فضولی» در کلام شیعه! نقد یک ابتذال، نقل یک انتحال56654031FAحمیدعطائی نظریJournal Article20160309<em>Pegāh-e Bāvar</em>is the Persian title of <em>Matla’ al-I’tiqād fi Ma’rifat al-Mabda wa al-Ma’ād,</em> a book written by the Shiite poet Mullā Muhammad Fozuli Baghdadi. This book is translated by Hussain Muhammadzāde Seddiq and is published by University of Religions publishing house in 1390. In this article, the author is going to review and criticize this book. Regarding this, he intends to scrutinize the evident deficiencies in the introduction and the translator’s translation in several sectors, including: ill-considered claims, mistranslation, incorrect recording of the names, writing mistakes and typos, and disorganized index.کتاب «پگاه باور»، عنوان برگردان فارسی کتاب «مطلع الاعتقاد فی معرفة المبدأ و المعاد» نگاشته شاعر شیعی، ملا محمد فضولی بغدادی است که در سال 1390 به قلم حسین محمدزاده صدیق از سوی نشر ادیان به طبع رسیده است. نویسنده در نوشتار حاضر، کتاب مذکور را در بوته نقد و بررسی قرار داده است. وی در راستای این هدف، کاستی های مشهود در مقدمه و برگردان مترجم را در چندین بخش از جمله: دعاوی نسنجیده، ترجمه غلط، ضبط غلط نام ها، اغلاط نگارشی و حروف نگاشتی، و نابسامانی نمایه ها، مورد مداقه قرار داده است.https://jap.isca.ac.ir/article_4031_ddfc6497e6ecb666a374c612326c5829.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220From Munzavi to Munzaviاز منزوی تا منزوی66744032FAمهدیفیروزیانJournal Article20160309<em>Az Eshq tā Eshq (From Love to Love)</em> is an unfinished six-month interview between Ibrāhim Ismāielī Arāzi and the poet Hussain Munzavi carried out in the last year of his life. In the present paper, the author is going to review the book form the perspective of methodology and content. Regarding this, first of all he points out some of the book shortcomings as well as some printing and index lapses. Following this, he is going to explain some new and outstanding points which have been gained from this conversation. Finally, he provides a summary of Munzavi’s view on and judgement about several contemporary poets,کتاب «از عشق تا عشق» گفتگوی شش ماهه و ناتمام ابراهیم اسماعیلی اراضی با شاعر نامدار، حسین منزوی در سال پایانی زندگی وی است. در این جستار، نویسنده به نقد و بررسی کتاب مذکور از دید روش کار و محتوا پرداخته است. در این راستا، نخست، چندین کاستی در کتاب و نیز لغزش های چاپی و نمایه آن را متذکر می شود. در ادامه، گلچینی از برخی نکته های برجسته و تازه ای را که از این گفتگو به دست آمده تشریح می نماید. در نهایت، چکیده دید و داوری منزوی درباره چند شاعر معاصر را بیان می دارد.https://jap.isca.ac.ir/article_4032_2a8f3db2eadbd42b7897bba2bac46b31.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Contemplation on Javāher al-Balāgha(thirty mistakes in the introduction)درنگی در کتاب جواهر البلاغه75784033FAابراهیمعزیزیمحمدنادریJournal Article20160309In this paper, the author makes an attempt to have a critical look at <em>Javāher al-Balāgha</em> written by Ahmad Hāshemi. Regarding this, he is going to depict some of the textual and content lapses in the introduction of the book. Following this, he points out some of the content problems of the book as an example.نویسنده در نوشتار حاضر تلاش می کند نگاهی نقدآمیز به کتاب جواهرالبلاغه تألیف احمد هاشمی داشته باشد. وی در راستای این هدف، برخی از لغزش های متنی و محتوایی موجود در مقدمه کتاب را به تصویر می کشد. در پی آن به عنوان نمونه، چند اشکال محتوایی از اصل کتاب را نیز مطرح می نماید.https://jap.isca.ac.ir/article_4033_c4980c7cc39fd281cda779d9492b936d.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Al-Aqtāb al-Fiqhiya alā Mazhab al-Imami: a Reviewنگاهی بر کتاب «الاقطاب الفقهیة علی مذهب الامامیة»79874034FAغلامرضاهادی نقی جلال آبادJournal Article20160309<em>Al-Aqtāb al-Fiqhiya alā Mazhab al-Imami</em> is one of the precious works of Shaykh Muhammad bin Zeinoddin, known as Ibn Abi Jumhoor Ehsā’ie, who was a famous scholar in 9<sup>th</sup> century. This book is not limited to jurisprudential rules, but some Arabic rules and Usul rules are also discussed there. The author of the book not only talks about Imami scholars’ ideas and opinions, but also deals with Sunni scholars’ opinions and jurisprudential branches under the titles “fihe Qawlayn” and “fihe Ihtimālān”. This article intends to examine and introduce the mentioned book. Regarding this, the writer is going to start his paper by providing a definition and illustrating the importance of the knowledge and history of jurisprudential rules. Following this, he mentions the verses and traditions which are the basis of jurisprudential rules; and outlines the major difference between jurisprudential and Usul Rules. Then, having introduced Sunni and Shiite writers of rules, he introduces the author of <em>Al-Aqtāb al-Fiqhiya. </em>Other issues raised in this paper include Ibn Abi Jumhoor Ehsā’ie’s education and teachers, the position of <em>Al-Aqtāb al-Fiqhiya</em>among other works, the most important jurisprudential rules in this book, the effect of Shaykh Shams al-Din Muhammad bin Makki (First Martyr)’s <em>Qavā’ed wa al-Favāed</em> on this book, and the explanation of some of Ehsā’ie’s unique judgements. After that, the writer talks about the printed version of <em>Al-Aqtāb al-Fiqhiya</em>, corrected by Shaikh Muhammad Hasun, and points out its conceptual and typographical errors. Finally, talking about the book manuscripts, he explains about the characteristics of his own research about and correction of the bookکتاب «الاقطاب الفقهیه علی مذهب الامامیه» از جمله دست نوشته های ارزشمند محقق نامی قرن دهم، شیخ محمد بن زین الدین معروف به ابن ابی جمهور احسائی است. کتاب مذکور منحصر به قواعد فقهی نیست، بلکه در آن تعدادی از قواعد اصولی و قواعد عربی نیز طرح شده است. مؤلف در این کتاب فقط به آراء و نظرات علماء امامیه نپرداخته، بلکه بعضی آراء و فروع فقهیه علماء عامه را تحت عناوین «و فیه قولین» و «فیه احتمالان» بیان کرده است. نویسنده، نوشتار حاضر را با هدف بررسی و معرفی کتاب مذکور به رشته تحریر درآورده است. وی در راستای این هدف، نوشتار خود را با ارائه تعریف و بیان اهمیت دانش و پیشینه قواعد فقهی آغاز می کند. در ادامه، آیات و روایاتی که مبنای قواعد فقهی هستند را ذکر کرده و تفاوت عمده قواعد فقهی و اصولی را برمی شمرد. سپس با معرفی قواعد نگاران عامه و شیعه، به معرفی مؤلف کتاب الاقطاب الفقهیه می پردازد. بیان تحصیلات و اساتید ابن ابی جمهور احسائی، جایگاه کتاب الاقطاب الفقهیه در میان بقیه آثار، مهم ترین قواعد فقهی در کتاب، تأثیرپذیری از قواعد و الفوائد شهید اول، و شرح برخی از فتاوای نادر از احسائی، از دیگر مباحث مطرح در نوشتار می باشند. در ادامه، نویسنده نوشتار، با اشاره به نسخه چاپی کتاب الاقطاب الفقهیه با تصحیح و تحقیق شیخ محمد حسون، اغلاط مفهومی و چاپی آن را متذکر می شود. در نهایت، با بیان نسخه های خطی کتاب، ویژگی تحقیق و تصحیح خود را پیرامون کتاب مذکور، روشن می سازد.https://jap.isca.ac.ir/article_4034_cca44e473e4bdd06919e898f75e0daf2.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Reading Habīb Yaghmāie’s Writings on Booksخوانش کتاب نوشت های حبیب یغمایی88924035FAاسماعیلمهدوی رادJournal Article20160309Reviewing published books, spreading information about them, and introducing them to the society in different periods has led to the publication of some journals of book reviews. Among all, Yaghmā journal has been the one which has seriously dealt with the scope of the books. Habīb Yaghmāie’s writings in this journal reflect his interest in revealing the books characteristics and written legacy features. The author of the present paper intends to provide a report of <em>Book and Bibliography in Habīb Yaghmāie’s Writings</em>, written by Ali Āl-e Dāwūd and published by Khāne-ye Kitāb publishing house in 1394. First of all, he presents a short biography of Habīb Yaghmāie, and briefly talks about Yaghmā journal. Following this, after having a quick look at different parts of the book, he mentions some of the interesting points, based on his own understanding, along with the number of their pages.نقد و بررسی کتابهای منتشرشده، اطلاعرسانی درباره آنها و معرفی کتابها به جامعه، در زمانهای گوناگون منجر به انتشار مجلاتی در حوزه نقد کتاب شده است. در این میان، نشریه یغما از جمله نشریاتی بود که به حوزه کتاب به صورت جدی میپرداخت. نوشتههای حبیب یغمایی در نشریه یغما منعکس کننده علاقه وی در برنمودن ویژگی کتابها و میراث مکتوب است. نویسنده نوشتار حاضر را با هدف معرفی کتاب «کتاب و کتابشناسی در نوشتههای حبیب یغمایی» به رشته تحریر درآمده است. کتاب مذکور توسط علی آل داوود و انتشارات خانه کتاب در سال 1394 به طبع رسیده است. نویسنده این جستار، نخست به اختصار اشارهای بر زندگینامه حبیب یغمایی و مجله یغما دارد. در ادامه، پس از نگاهی گذرا بر بخشهای کتاب، برخی مطالب خواندنی آن را با ذکر شماره صفحه و برداشت خود از مطالب نقل شده در کتاب، بیان میدارد.https://jap.isca.ac.ir/article_4035_42672afc0e059be6311db37604e0f678.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Islam in Late Antiquityاز نگاه دیگران (2) اسلام در دوران باستان متأخر95984036FAجرالدهاوینگسید علیآقاییJournal Article20160309Al-Azmeh in his book <em>The Emergence of Islam in Late Antiquity: Allah and His People</em>strives to provide a complex interpretation of evidences and material sources in order to explicate what is called “early Islam” (Paleo-Islam). The present paper is the translation of this book review written by Gerald Hawting.عظمه در کتاب «ظهور اسلام در دوران باستان متأخر: الله و یارانش» میکوشد تفسیری پیچیده از شواهد عینی و آثار مکتوب بهدست دهد تا ظهور آنچه «اسلام اولیه» (پالئو ـ اسلام) میخواند، توصیف و تبیین کند. نوشتار حاضر ترجمه ای است از مقاله مروری که در معرفی کتاب مذکور توسط جرالد هاوتینگ به رشته تحریر درآمده است.https://jap.isca.ac.ir/article_4036_beea453049795512c113a60150acc9dd.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Ulrich Rudolph and His Valuable Book on al-Māturīdīاولریش رودولف و کتاب ارزشمند او درباره ماتریدیه991044037FAحمیدعطائی نظریJournal Article20160309<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Ulrich Rudolph, professor of Islamic Studies at the University of Zurich in Switzerland, is one of the most prominent contemporary Islamologists and theologians in Europe. Among his works, the one which is highly regarded is <em>Al-Māturīdī and the Development of Sunnī Theology in Samarqand</em>that is aboutMāturīdī School. This article makes an attempt to introduce this book and remind the theology scholars of its importance. Regarding this, the author is going to briefly introduce Rudolph’s works, talk about Māturīdī and the current state of Iranian researches about it.</span><br /><span lang="FA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Zar';">اولریش رودولف، ماتریدیه، اسلام شناسان، کلام پژوهان، کتاب ماتریدی و کلام سنی در سمرقند، کلام پژوهی، ماتریدی پژوهی، فرقه های اهل سنت، معرفی کتاب.</span>اولریش رودولف استاد مطالعات اسلامی دانشگاه زوریخ سوئیسیکی از برجستهترین اسلام شناسان و کلام پژوهان حال حاضر در اروپا است. از میان آثار رودولف، کتابی که بسیار مورد توجّه قرار گرفته، کتاب او درباره مکتب ماتریدیه با عنوان «ماتُریدی و کلام سنّی در سمرقند» است. نویسنده در نوشتار حاضر می کوشد کتاب مذکور را معرفی کرده و اهمیت آن را به محققان کلام پژوه گوشزد نماید. وی در راستای این هدف، نخست، آثار رودولف را به اختصار معرفی و نیز اشاره ای مختصر به فرقه ماتریدیه و وضعیت کنونی تحقیقات ایرانی درباره آن دارد.https://jap.isca.ac.ir/article_4037_6b1c7adfce1f065192337dcef22d0226.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220The Bibliography of Ein al-Quzāt Hamidāni in Iranکتابشناسی عین القضات همدانی در ایران1071214038FAمحسنمحمدی فشارکیسعاد ساداتموسویJournal Article20160309Ein al-Quzāt Hamidāniis one of the greatest Iranian mystics and thinkers who has had profound works and pure thoughts; and whom many researchers have written various books, articles, and theses about his thoughts and ideas. The authors of this paper have tried to introduce all the published works, including books, articles, and theses, which have been written on him until the end of 1392 and are available in Iran. Finally, they are going to present an alphabetical thematic index of all the mentioned studies. عین القضات همدانی از بزرگترین عرفا و متفکران ایران با آثاری عمیق و اندیشه های ناب است که محققان بسیاری، کتب، مقالات و پایان نامه های متعددی پیرامون آراء و افکار او به رشته تحریر درآورده اند. نویسندگان در نوشتار حاضر می کوشند آثار چاپ شده درباره او شامل کتب، مقالات و پایان نامه های موجود در ایران تا پایان سال 1392 را معرفی نمایند. در پایان نیز یک فهرست موضوعی الفبایی از کلیه تحقیقات سه گانه مذکور را ارائه کرده اند.https://jap.isca.ac.ir/article_4038_7d207561df155fd78323c7090e3b9385.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220A brief introduction on Recent published booksتازه های نگارش و نشر: اشکی به یاد سواران رفته، برداشت مسلمانان از عدالت، تاریخ ترجمه در ایران از دوران باستان تا پایان عصر قاجار، حدیث خداوندی و بندگی، دستور، در جستجوی شاخص های سواد اطلاعاتی، الاوقاف الاسلامیه فی القدس الشریف: دراسه تاریخیه موثقه1251404039FAنیرهخداداد شهریحمیدهسلطانی مقدمشیریناحمدیزهرابختیاریپیمانجلیل پورJournal Article20160309https://jap.isca.ac.ir/article_4039_bd671d6a8306f89c997d0e0f24c40acc.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220reportمعرفی گزارشی1411464040FAاسماعیلمهدوی رادJournal Article20160309https://jap.isca.ac.ir/article_4040_1ec89222a4443927459e8faaa615e6c9.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2615620160220Past religgious figuresدرگذشتگان: آیت الله شجاعی زنجانی، آیت الله آل اسحاق، آیت الله ثابتی همدانی، کریم اصفهانیان1471524041FAناصر الدینانصاریمیلادعظیمیJournal Article20160309https://jap.isca.ac.ir/article_4041_34857aca7d2b88bcd29fb6321591d004.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش261562016022026 thسال بیست و ششم1531564042FAاسماعیلمهدوی رادJournal Article20160309https://jap.isca.ac.ir/article_4042_93910ccd03fe868a319c821f0fec6f73.pdf