پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023Sa’di-e Shirāz’s Murgh-e Ivān (porch chicken)مُرغِ ایوانِ سَعدیِ شیراز گلِستان ُبازخوانیِ تعبیری از یک حِکاَیتِ3106522910.22081/jap.2017.65229FAجویاجهانبخشJournal Article20180130In the present article, the author attempts to provide a definition of «Murgh-e ivān (porch chicken)» which is part of the phrase «Murgh-e ivān ze hol-e ū beparīd (the porch chicken flies away due to being scared of him)» in one of Sa’di›s Golestān anecdotes. According to the author, what Sa’di means is the picture of the chicken painted or<br />stuccoed on the porch.نویسنده در نوشتار حاضر به ارائه تعریفی از «مرغ ایوان » در عبارت «مرغ ایوان ز هول او بپرید » در یکی از حکایات گلستان سعدی می پردازد. به زعم وی، منظور سعدی از «مرغ ایوان »، نقش مرغ است که بر ایوان، نقاشی یا گچبری کرده باشند.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023A Brief Overview of Abulalā Mu’arry’s Life and Thoughtsگذری اجمالی بر احوال و اندیشه های ابوالعلاء معری11226523010.22081/jap.2017.65230FAعلیرضاذکاوتی قراگزلوJournal Article20180130In the following paper, the author is going to present a brief report of Abulalā Mu’arry’s life and thoughts based on Mu’jam ol-Odabā by Yāqoot Himavi and the third volume of Tāhā Hussein’s Tārīkh al-Adab al-Arabi (The History of the Arabic Literature).نویسنده در نوشتار حاضر بر اساس مندرجات معجم الادباء یاقوت حموی و نیز جلد سوم من تاریخ الادب العربی طه حسین، گذری اجمالی بر احوال و اندیشه های ابوالعاء معری دارد.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023Skimming Manuscripts (8)نسخه خوانی 823446523110.22081/jap.2017.65231FAرسولجعفریانJournal Article20180130In the form of the eighth article of a series of publications titled “Skimming Manuscripts”, the author has scrutinized the texts of several manuscripts. These texts are as follow:<br />Sultān Muhammad Khudābande’s aphorisms<br />Looting a library in Isfahan by Manoochehr khān-e<br />Gorji, and finding those books after sixty years<br />A note by son of the chief of the entire country of<br />Khorāsān in 1308 AH about raining and the decrease<br />of the grain price<br />Mughal Sultans who were defender of wisdom<br />Shah Sultan Hussein’s Waqfnāme<br />Qazvīn’s ruined school<br />The area of the residential quarter (measuring the<br />environment during the time of Ma›mun Abbasi)<br />Muhammad Taqi Majlisi’s stand about the stories of<br />Rostam and Esfandiār<br />In the days of Safavid, Honood and Transoxiana<br />inhabitants of Medina annoyed Shiites<br />When Mullā Muhammad Taqi-e Majlesi learns about<br />the news of Shah Abbās and killing of his son in an<br />old book<br />Breaking of the Indian idols by the command of<br />Majlesi in Isfahan<br />A wonderful story and cosmography literature<br />A short note on the history of the text correction<br />A writing on a stone which came from under the lake<br />in Shooshtar in 1102<br />Shah Ismaiel’s ruling over Tabrīz<br />Judging the foreign archeologists 115 years agoنویسنده در نوشتار حاضر در قالب هشتمین سلسله انتشارات با عنوان نسخه خوانی، متن چند نسخه را مورد مداقه قرار داده است. این متون بدین شرح اند:<br />•سخنان قصار سلطان محمد خدابنده<br />•غارت کتابخانه ای در اصفهان توسط منوچهر خان گرجی و یافت شدن آن کتابها پس از شصت سال<br />•یادداشت پسر سررشته دار کل مملکت خراسان در سال 1308 ق. درباره باران آمدن و ارزانی نرخ غله و ...<br />•سلاطین مغول مدافع حکمت<br />•یک وقفنامه از شاه سلطان حسین<br />•مدرسه خراب قزوین<br />•مساحت ربع مسکون )اندازه گیری محیط زمین در زمان مأمون عباسی(<br />•موضع مجلسی اول درباره نقل قصه های رستم و اسفندیار<br />•در روزگار صفوی، سکنه هنود و ماوراء النهری مدینه به شیعیان آزار می رساندند<br />•وقتی ملا محمد تقی مجلسی اخبار شاه عباس و کشتن فرزندش را در یک کتاب قدیمی می یابد<br />•شکسته شدن بت هندی ها به امر مجلسی در اصفهان<br />•یک خبر شگفت و ادبیات عجایب نگاری<br />•برگی از پیشینه تصحیح متن<br />•نوشته روی سنگی که از زیر نهری در شوشتر در سال 1102 درآمد<br />•تسلط شاه اسماعیل بر تبریز<br />•قضاوت درباره باستان شناسان فرنگی در 115 سال پیش.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023Brief Comments (7)
Notes on History, Culture, and Literatureقلم انداز 7: یادداشت هایی در تاریخ، ادبیات و فرهنگ «به یاد ادیب و مترجم گرانمایه، مجتبی عبدا للهنژاد »45506523210.22081/jap.2017.65232FAسهیلیاری گل درهJournal Article20180130The author, in the forthcoming article, in the form of a series of notes about history, culture and literature is going to talk briefly about the following issues:<br />Some of the geniuses dying young<br />Two examples of wrong assignment to the Qur’anic<br />verse<br />Ghazaāli›s interesting speech about «playing with the<br />rope, the wages of the artist, and a poet with invective<br />poetry and…..”<br />Two points about this verse “Tā bidānjā resīd<br />dānesh-e man ke bidānam hami ke nādānam”<br />(that’s the point of my knowledge that I know that I<br />do not know)<br />Nobody’s attending on the body of Abu Obeide<br />Odai bin Zeid’s Habsiāts (prison writings)<br />Presenting several examples of Ancient Arabic and<br />Persian poems on testing the sharpness of the sword<br />by hitting the dog.نگارنده در نوشتار پیش رو در قالب سلسله یادداشت هایی پیرامون تاریخ، فرهنگ و ادبیات، مقوله های ذیل را به اختصار اظهار می دارد:<br />- برخی از نوابغ جوانمرگ<br />- دو نمونه انتساب اشتباه به آیه قرآن<br />- سخن جالب غزالی درباره «رسن بازی و مزد مطرب و شاعر هجوگو و ...<br />- دو نکته درباره بیت «تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم »<br />- حاضر نشدن کسی بر جنازه ابو عبیده معمر بن مثنی<br />- حبسیات عدی بن زید<br />- و ...<br />- بیان چند نمونه از شعر کهن عربی و فارسی در خصوص آزمودن برندگی شمشیر از<br />طریق ضربه زدن به سگ.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023Scatterd Papers (7)اوراق پریشان 7 در کنار «پیر پرنیان اندیش »51616523310.22081/jap.2017.65233FAرضاضیاءJournal Article20180130Pīr-e Parniyān Andīsh is a book published in 1391. In this book, Hooshang Ibtihāj, being in his 90s, talks about his memories with Mīlād Azimi and Ātefe Taiyeh In this paper, the author talks about some of the considerations about the book, and at the end he presents some of the findings and points about some of the literary topics.پیر پرنیان اندیش کتابی است که در سال ١٣٩١ منتشر شد و هوشنگ ابتهاج در دهه نهم از عمر خود، خاطراتش را در گفتگو با میاد عظیمی و عاطفه طیه در آن عنوان کرد. نویسنده در نوشتار حاضر بعضی ملاحظات در حواشی کتاب مذکور بیان کرده است و در پایان نوشتار برخی یافت هها و نکات را درباره برخی مباحث ادبی آورده است.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023Introducing and comparing two books in the critique of Arabic literature; Al-Mathal ol-Sāer by ibn Athīr and Al-falak ol-Dāer by Ibn Abi al-Hadīdمعرفی و مقایسه دو کتاب در نقد ادب عربی؛ المثل السائر ابن اثیر جزری و الفلک الدائر ابن ابی الحدید63866523410.22081/jap.2017.65234FAحبیبرائی تهرانیعذرایزدی مهرJournal Article20180130Literary criticism has flourished in the Abbasid period with the advent of a number of literary critics and scholars in the field of debate, writing, and rhetoric; and valuable works were created in that period, which originated the formation of the currents and other subsequent works using the same techniques. In the following paper, the writer is going to study two pioneering works in literary criticism: Al-Mathal ol-Sāer fi Adab al-Kitāb wa al-Shāer by Dhiāoddīn ibn Athīr and Al-falak ol-Dāer alal-Mathal ol-Sāer by Ibn Abi al-Hadīd which is a critique of the first book. Regarding this, he first of all introduces both authors and their works. Following this, he is going to examine each of the books, and points out some of Ibn Abi Hadīd’s criticisms of Ibn Athīr’s book.نقد ادبی در دوره عباسی با ظهور چند تن از نقادان و علمای ادب در فن بحث و مناظره و کتابت و بلاغت به شکوفایی رسید و آثار ارزشمندی در آن دوره بوجود آمد که منشا شکل گیری جریانات و آثار بعدی در این فن شد. نویسندگان در نوشتار حاضر تاش کرده تند دو اثر پیشگام در نقد ادبی، المثل السائر فی ادب الکاتب و الشاعر تالیف ضیاءالدین ابن اثیر جزری و کتاب الفلک الدائر علی المثل السائر اثر ابن ابی الحدید را که در نقد آن نگاشته شده، مورد بررسی قرار دهند. در راستای این هدف، پس از معرفی دو نویسنده و آثار آن ها، به بررسی جدا گانه هر یک از آثار پرداخته و به چند مورد از نقدهای ابن ابی الحدید به کتاب ابن اثیر اشاره شد هاست.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023Having a Look at the Effectiveness of Imam Khomeini›s Ijtihadi Method in the Production of Political Jurisprudential Thoughtنگاهی به کتاب کارآمدی روش اجتهادی امام خمینی در تولید اندیشه فقهی سیاسی87926523510.22081/jap.2017.65235FAمحمد کاظمتقویJournal Article20180130Gholāmhasan Moqīmi examined Imam Khomeini›s ijtihadi method in terms of the production of political jurisprudential thought in his book the Effectiveness of Imam Khomeini›s Ijtihadi Method in the Production of Political Jurisprudential Thought. This book which is in three sections and has 372 pages was published by the Institute of Islamic Science and Culture in the winter of 1395. The author of the following article is going to talk about the content of the book and mentions some points and criticisms about it.غلامحسن مقیمی در کتاب " کارآمدی روش اجتهادی امام خمینی در تولید اندیشه فقهی و سیاسی"، روش اجتهادی امام خمینی را از نظر تولید اندیشه فقهی سیاسی، مورد بررسی قرار داده است. کتاب مذکور در سه بخش و 372 صفحه در زمستان 1395 توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسامی به زیور طبع آراسته شده است. نویسنده در نوشتار حاضر به بیان محتوای کتاب و ذکر نکات و انتقاداتی پیرامون آن پرداخته است.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023A Critical Review of Getting Familiar with the Knowledge of Syntaxبازخوانی انتقادی از کتاب «آشنایی با دانش نحو »931036523610.22081/jap.2017.65236FAجوادآسه0000-0003-0324-795XJournal Article20180130One of the ways to improve the ways of teaching knowledge is to make the texts more efficient and up-to-date. In the seminary school, the production of new educational texts has been at the heart of attention for several years, and an office has been established under the name of the Office of Compiling the Educational Texts of the Seminary Schools. Getting Familiar with the knowledge of Syntax is one of the texts produced by this office in the field of syntax. Using an analytical-descriptive method, the following paper is going to study and criticize the structure of this book in terms of presenting the introduction, the order of the rules, as well as classifying the chapters, and the content of the book in terms of definitions, the content of the lessons, and the exercises.یکی از راه های بهینه سازی آموزش دانش ها، کارآمد و روزآمد سازی متن های آنهاست. در حوزه علمیه تولید متن های آموزشی جدید چندسالی است که در کانون توجه قرار گرفته و دفتری با نام دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه تأسیس شده است. کتاب «آشنایی با دانش نحو » یکی از متن های تولیدی این دفتر در حوزه دانش نحو است. در این مقاله ساختار این کتاب از نظر بیان مقدمه، ترتیب قواعد و تبویب باب ها و محتوای آن از نظر تعاریف، محتوای درس ها و تمرینات با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی نقد و بررسی شده است.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023Having a Look at the Theological Writings (9): Masāel al-Murtadhā and its Problemsنگرشی بر نگارش های کلامی 9: مسائل المُرتَضی و مشکلات آن1051166523710.22081/jap.2017.65237FAحمیدعطائی نظریJournal Article20180130Masāel al-Murtadhā is a collection of the great Shiite scholar Sharīf Murtadhā’s treatises and different questions which are about jurisprudence and principles, theology, and literature. This collection is corrected by Wafqān Khadhīr Mohsen al-Ka’bi, and is published in Beirut in 1422 AH. In the present article, after pointing out some of the features of the original version of this book, the author shows different inaccuracies and shortcomings of Ka›bi›s correction.The numerous and various problems of this edition indicate that the presented text of Sharīf Murtadhā’s Rasāel wa Masāel is unstable and unreliable, and thus lacks the credibility of citation and reference.مسائل المرتضی مجموعه ای است از رسائل و مسائل پرا کندۀ دانشمند بزرگ شیعی، شریف مرَتضی، در زمین ههای فقه و اصول و کلام و ادبیات که بر دست وفقان خضیر محسن الکعبی تصحیح شده و در سال 1422 ه .ق. در بیروت به چاپ رسیده است. در نوشتار حاضر، پس از اشاره به پاره ای از ویژگ یهای نسخۀ اساسِ این تصحیح، نادرست یهای چندگونه و کاست یهای چندگانۀ ویراست کعبی از آن نشان داده شده است. اشکالات پر شمار و گونه گون این ویراست، گویای آن است که متن عرضه شده از مسائل و رسائل شریف مرَتضی، نا استوار و نا معتمد، و ازای نرو، فاقد اعتبار لازم برای استناد و ارجاع است.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023The Necessity of Paying Attention to Sharīf Mortezā’s Theological Legacyضرورت اعتنا به میراث کلامی شریف مرتَضی1171256523810.22081/jap.2017.65238FAحمیدعطائی نظریJournal Article20180130The theological thoughts and writings of Sayyid Murtadhā, the great Imamiya theologian and scholar, are important in several ways, and worth paying close attention. First of all, Sharīf Murtadhā’s theological school is considered to be the first «comprehensive » and «systematic» theological school in Imamiya, which has presented a detailed and consistent system of Imamiya beliefs. This school is also the most rationalistic theological school in Imamiya theology and its revival in the present era is very fruitful and necessary for modifying the irrationality which is dominating the popular movement of those who care too much about the unnecessary things. In addition to this, Sayyid Murtadhā’s theological writings are original works which contain some new theological thoughts, and by no means is a mere transcript of the thoughts and writings of the theologians before him. Also his works indicate an early and an important reading of the Shiite beliefs that are very useful for understanding true Shi›a. Nevertheless, no scholarly and corrected editions of Sharīf Murtadhā’s precious theological works have been published yet. Any research and analysis of Sharīf Murtadhā’s theological works depends on preparing some precise and correct editions of his theological works which of course requires special skill and paitience. اندیش هها و نگاشت ههای کلامی سَیّد مرَتضی، عالم و متکلّم بزرگ امامی، از چند جهت حائز اهمّیّت و شایان توجّه جدّی است. نخست آنکه مکتب کلامیِ شریف مرَتضی، اوّلین مکتب کلامیِ بازماندۀ «مبسوط » و «نظام مند » در امامیّه به شمار می آید که نظامی مفصّل و منسجم از اعتقادات امامیّه را ارائه کرده است. این مکتب، همچنین، نمودار عقل گرایانه ترین مکتب کلامی پدیدآمده در کلام امامیّه است که احیای آن در عصر حاضر، برای تعدیل خردگریزی حا کم بر جریان پرطرفدار حشوی گرا بسیار ثمربخش و لازم به نظر م یرسد. افزون بر این، نگاشته های کلامی سَیّد مرَتضی آثاری اصیل و حاوی اندیشه های بدیع کلامی است و به هیچ وجه، رونوشتی محض از اندیشه ها و نوشته های متکلّمان پیش از او نیست. همچنین، آثار او قرائتی متقدّم و خوانشی مهمّ از اعتقادات شیعی را حکایت م یکند که برای شناخت تشیّع راستین بسیار سودمند است. با این وصف، تا کنون از میراث کلامیِ گرانسنگ شریف مرَتضی ویراستهای منقّح و عالمانه ای منتشر نشده است. هرگونه تحقیق و تدقیق در باب آراء کلامی شریف مرَتضی متوقّف بر تمهید ویراستهایی دقیق و صحیح از آثار کلامی اوست که البتّه مهارت و دقّت و حوصلۀ ویژه ا ی نیاز دارد. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023The Bibliography of Teaching Persian Language to Non-Persian Speakersکتاب شناسی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان 21271556523910.22081/jap.2017.65239FAنفیسهرئیسیJournal Article20180130This article has made an effort to provide a bibliography of teaching Persian language to non-Persian speakers. The present bibliography includes 586 Persian books, 112 non-Persian books, and 583 Persian articles. The availability of such a catalog is not only effective in the planning, organizing, compiling and analysis of Persian language teaching sources, but also is efficient in the fields of Iranology, text studying, terminology, sociology, and so on. At the end of the article, there are some charts and tables which help us find out about the spatial and temporal distribution of the sources of teaching Persian language to non-Persian speakers.در این مقاله سعی بر این است کتابشناسی آموزش زبان فارسی به غیرفارس یزبانان ارائه شود. کتابشناسی حاضر شامل 586 کتاب فارسی، 112 کتاب غیرفارسی و 583 مقاله فارسی است. در دسترس بودن چنین فهرستی نه تنها در برنام هریزی، سازما ندهی، تدوین و تحلیل منابع آموزش زبان فارسی راهگشاست بلکه در زمینه های ایرا نشناسی، متن شناسی، واژ هشناسی، جامع هشناسی و تحلی لهایی ازای ندست کارآمد است. در پایان مقاله توزیع مکانی و زمانی منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارس یزبانان به یاری نمودار و جدول تحلیل گشته است.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023A brief introduction on Recent published booksتازه های نگارش و نشر: نشر مطلوب: کند و کاوی در را ههای دست یافتن به آن؛ البیان الباهر فی صلاة المسافر اصول و مبانی تحلیل متون ادبی آشنایی با مبانی شبی هخوانی1571726524010.22081/jap.2017.65240FAالهامبادینلوناصرباقری بیدهندیعلیکاملیمرتضیغلامیJournal Article20180130پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2816620171023Past religgious figuresدرگذشتگان: آیت الله راستی کاشانی آیت الله غروی آیت الله معصومی شاهرودی آیت الله شاه آبادی آیت الله سید آقامیری1741796524110.22081/jap.2017.65241FAناصر الدینانصاریمحمد رضاهدایت پناهJournal Article20180130