پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2917220181122Maqtal al-Hussain Narrated by Hasin bin Abdorrahmān Salmi Kufiمقتل الحسین علیه السلام به روایت حصین بن عبدالرحمان سلمی کوفی متوفای 1363256630710.22081/jap.2018.66307FAرسولجعفریانJournal Article20190104Hasin bin Abdorrahmān Salmi Kufi is one of the well-known people and narrators from whom a significant number of jurisprudential and historical narratives are left in ancient sources. However, he has not been much discussed in the works done in the history of the Muslims. He is a person who was a generation before Ibn Ishāq, lived in Kufa, and had some information regarding the Prophet›s family and maqtal al-Hussein through his sources. He has a significant number of historical narratives regarding the Prophet›s family and Imam Hussein›s martyrdom, so he can be described as a person who has a clear picture of the news of Ashura although his news is not detailed. In the present article, the author is trying to introduce this person. Regarding this, he is going to study and answer the following questions: who is Hasin bin<br />Abdorrahmān? What are his narratives regarding the Prophet›s family and the history of Islam? And finally, what are his quotes about maqtal al-Hussein?حصین بن عبدالرحمان سلمی کوفی یکی از افراد و راویان شناخته شده ای است که شمار قابل توجهی روایت فقهی و تاریخی از او در منابع کهن است ولی کمتر در کارهای انجام شده در حوزه تاریخ نویسی مسلمانان، به وی پرداخته شده است. او کسی است که نسل پیش از ابن اسحاق بوده، در کوفه می زیسته و اخباری از طریق منابع خود، درباره سیره نبوی و نیز مقتل امام حسین (ع) دارد. این شاخص دارای تعداد قابل توجهی روایت تاریخی در حوزه سیره نبوی و مقتل امام حسین (ع) است که می توان از او به عنوان کسی که تصویری مشخص از اخبار عاشورا دارد، گرچه اخبار وی مفصل نیست، نام برد. نویسنده در نوشتار پیش رو، سعی در معرفی حصین بن عبدالرحمان دارد. وی در راستای این هدف، در نوشتار خود، نکات ذیل را مورد مداقه قرار می دهد: حصین بن عبدالرحمان کیست؟ از اخبار سیره نبوی و تاریخ اسلام چه روایاتی از او مانده است؟ و در نهایت اینکه، درباره مقتل امام حسین (ع) چه نقل هایی دارد.https://jap.isca.ac.ir/article_66307_957c3a6aaaced764cdf18bc210ad835f.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2917220181122Scattered Papers (10)اوراق پریشان 1027366630810.22081/jap.2018.66308FAمحمدرضاضیاJournal Article20190104In the form of the tenth article of a series of publications titled “Scattered papers”, the author has presented several topics which are as follows:
· Repetition of the rhyme in Hāfiz<br />· Hāfiz-e Shahriyār<br />· That›s the song<br />· Adami (human being) in the Comprehensive<br />Dictionary of the Persian Language<br />· These poems are not from Hafizنویسنده در نوشتار حاضر در قالب نهمین سلسله انتشارات با عنوان اوراق پریشان، چندین مسئله را مطرح کرده است که بدین شرح اند:<br />- تکرار قافیه در حافظ<br />- حافظِ شهریار<br />- بدین ترانه<br />- آدمی در فرهنگ جامع زبان فارسی<br />- این اشعار از حافظ نیستhttps://jap.isca.ac.ir/article_66308_c569cee81b3e38cf97ba1c15ca91a550.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2917220181122Skimming Manuscript (13)نسخه خوانی 1337516630910.22081/jap.2018.66309FAرسولجعفریانJournal Article20190104In the form of the twelfth article of a series of publications titled “Skimming Manuscripts”, the author has scrutinized the texts of several manuscripts. These texts are as follow:<br />· A suspicious treatise by Faiz Kashani in defense of Sufism<br />· Waqf (dedication) of 119 books by Shah Abbas I to Astana Abdul Azim Hasani in 1037<br />· Waqf of a book on interpretation to Aqa Kamāl school by Shah Sultan Hussein in 1129<br />· The second article of the Treaty of Iran and the Ottoman Empire in 1239 with regard to caring for the Hajjis<br />· Our main house is the corner of the cemetery ...
A poem by Naser-al-Din Shah Qajārنویسنده در نوشتار حاضر در قالب دوازدهمین سلسله انتشارات با عنوان نسخه خوانی، متن چند نسخه را مورد مداقه قرار داده است. این متون بدین شرح اند:<br />رساله مشکوک از فیض کاشانی در دفاع از تصوف<br />وقف 119 کتاب از سوی شاه عباس اول بر آستانه عبدالعظیم حسنی در سال 1037<br />وقف کتابی در تفسیر برای مدرسه آقا کمال از سوی شاه سلطان حسین در سال 1129<br />ماده دوم عهدنامه ایران و عثمانی در سال 1239 ق در باره رعایت حال حجاج<br />خانه اصلی ما گوشه قبرستان است... شعری از ناصرالدین شاه قاجارhttps://jap.isca.ac.ir/article_66309_8a649e40016e9d7f523e98108eba49fd.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2917220181122The Theory of God›s Blood in Islamic Mysticismنظریۀ «خون خدا » در عرفان اسلامی53646631010.22081/jap.2018.66310FAحبیب اللهباباییJournal Article20190104The main question in the following article is about the perfection of human blood and the change of that blood into Good blood (thārallah) to determine whether thārallah and the attribution of blood to God is a virtual interpretation or a literal phrase. Besides, if the attribution of blood to God is true and not a metaphor, then what can it mean in Islamic mysticism and how can one attribute a material and limited matter, such as blood, to an absolute and transcendental truth (God)? In the present article, first of all, the interpretation of the concept of thārallah is presented with an emphasis on Qorb-e Farāez and Qorb-e Nawafel in mysticism; therefore, the attribution of blood to God is expressed in real terms, and this attribution does not indicate any defects in the domain of God. After expressing that the interpretation of thārallah implies a certain real relationshipbetween the perfect man and God, the article refers to two latent elements in the interpretation of thārallah. Finally, the author tries to deal with the practical aspects and contemporary functions of this seemingly abstract issue, and points out the contradiction of the theory of God›s blood to the secular theory of the death of God in today›s world.پرسش اصلی در مقاله پیش رو، معطوف به نحوه تعالی خون انسان کامل و خدایی شدن آن خون (ثارالله) است تا معلوم گردد که آیا ثارالله و انتساب خون به خدا، تعبیری مجازی است یا عبارتی حقیقی است، و اگر انتساب خون به خدا، امری حقیقی و نه از سر مجاز می باشد، آنگاه مفهوم و معنای آن در عرفان اسلامی چه می تواند باشد و چگونه می توان امری مادی و محدود مانند خون را به حقیقتی مطلق و فرامادی (خدا) نسبت داد؟ در مقاله حاضر، نخست، تفسیر مفهوم ثارالله با تاکید بر بحث قرب فرائض و قرب نوافل در عرفان مطرح شده تا با استفاده از قرب فرائض، انتساب خون به خدا به صورت حقیقی بیان شود و این نحوه از انتساب موجب نقص و محدودیت در ناحیه خداوند نباشد. پس از بیان اینکه تعبیر ثارالله متضمن نوعی ارتباط حقیقی (فنا به مثابه شدن) میان انسان کامل و خداوند است، به دو عنصر نهفته دیگر در تعبیر ثارالله اشاره شده و ارتباط حماسه و رثاء با خون مورد بحث قرار می گیرد. نویسنده در خاتمه تلاش می کند به ابعاد عملی و کارکردهای معاصر چنین موضوعی به ظاهر انتزاعی پرداخته و تضاد نظریه خون خدا را با تئوری سکولار مرگ خدا در دنیای امروز گوشزد نماید.https://jap.isca.ac.ir/article_66310_bd211ea033dee57b12b201a3ff5602b1.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2917220181122Pābarg (Small Notes) 14پابرگ 1463856631110.22081/jap.2018.66311FAجوادبشریJournal Article20190104The present paper is the fourteenth paper which focuses on historical, literary, and manuscript findings. Some of the introduced sources and provided information are as follows:
· An old paper from Ibn Khamis› Manāqib al-Abrār, among a manuscript of Bozdudi›s Uṣūl<br />· A piece of information regarding «Kooy-e<br />Ghātfar» in Samarqand which belongs to the 6th century AH.<br />· Another lyric poem with the radif «In nīz bogzarad (this also passes)»<br />· An ancient commentary in Persian language in Ja›fariya Qāen School.<br />· Allame Qazvini›s investigation concerning the year of Kazimirski›s death, and some information about selling his library.<br />· Hiking among the catalogs (1): the important manuscripts in «John Raylands Collection» (Manchester).نوشتار حاضر، سیزدهمین شماره از سلسله انتشاراتی است که بر یافته های تاریخ ادبیاتی، متن شناسی و نسخه شناسی تمرکز دارد. برخی از منابع معرفی شده و مطالب مطروحه در این شماره به شرح ذیل است:
- برگی کهن از مناقب الابرار ابنخمیس، در میان نسخهای از اصول بزدوی
- اطلاعی از «کوی غاتْفَر» سمرقند متعلق به سدۀ ششم هجری
- غزل دیگری با ردیف «این نیز بگذرد»
- تفسیر کهنی به زبان فارسی در مدرسۀ جعفریۀ قائن
- فحص بلیغ علامه قزوینی درباب سال درگذشت کازیمیرسکی، و اطلاعی دربارۀ فروش کتابخانۀ وی
- گلگشت در فهارس (1)[1]: نسخههای مهم فارسی در «مجموعۀ جان رایلندز» (منچستر)https://jap.isca.ac.ir/article_66311_2f8b160074cd4892187df960af5d9173.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2917220181122Codicology of the Qur’ānic Manuscripts (1)
The Qur’ān MS 1200 in Āstān-e Qum Shrine Museum: Left from al-Ma’mūn era or 5th century AH.نسخه شناسی مصاحف قرآنی 1 قرآن 1200 ، در موزۀ آستانه حضرت معصومه: قرآنی از عهد مأمون عباسی یا قرن پنجم هجری87966631210.22081/jap.2018.66312FAمرتضیکریمی نیاJournal Article20190104The Qur’ān manuscript No. 1200, in the Āstān-e Qum Shrine Museum, contains the 30th juz’ of the Qur’ān, and is written in eastern or New Style Kufic script. Nearly 60 years ago, when the manuscript was restored, a note was discovered in its<br />beginning, stating that the manuscript was written in 198 AH, in time of Abbasid caliph, al-Ma’mūn. Therefore, some consider it to be the oldest dated Qur’ān whose diacritic is original. Having a codicological and textual overview of the work, the article shows that the date 198 AH, which was assigned to the copying of this MS is too early, and was probably<br />added to the beginning of the MS later. The manuscript handwriting follows Kufic style and belongs to the school of a Ghaznavid scribe, Uthmān b. al-Hussain al-Warrāq, but in some ways it is not sufficiently precise including the fact that the scribe made many mistakes in writing the Qur’ānic text. Furthermore, the orthography and syllables of the<br />words follows Qiyāsi orthography (a complete or non-Uthmānīc rasm), and the manuscript’s variant readings (qirā’āt) is mainly based on Abū ‘Amr (from Basra). These are all the features that justify the dating of the original version of book in the late fifth century AH.نسخۀ قرآنی شمارۀ 1200 در موزۀ آستانۀ حضرت معصومه (س) حاوی جزو سیام قرآن به خط کوفی متأخر و مشرقی است. قریب 60 سال پیش، هنگام مرمت نسخه، نوشتهای در آغاز آن یافت شد که تاریخ کتابت آن را به سال 198 هجری و در عهد مامون عباسی میرسانید. از همین رو، برخی آن را قدیمترین قرآن تاریخدار، و ترقیم آغازین آن را اصیل دانستهاند. مقالۀ حاضر ضمن مروری نسخه شناختی و متن شناسانه بر این اثر، نشان میدهد که تاریخ 198 برای کتابت این نسخه بر روی کاغذ، بسیار زودهنگام، و احتمالاً جعلی متأخر و افزوده شده به آغاز نسخه است. خط نسخه از سبک کوفی ایرانی و مکتب عثمان بن حسین وراق غزنوی پیروی میکند، اما در برخی جهات از دقت کافی برخوردار نیست؛ از جمله آنکه سهو و اشتباه کاتب در نگارش متن آیات بسیار زیاد است. همچنین رسم و هجای کلمات از املای قیاسی (رسم کامل و غیرعثمانی) پیروی میکند و قرائت نسخه نیز عمدتاً بر مبنای قرائت ابوعمرو بن علاء (قاری بصره) است. اینها همه ویژگیهایی است که تاریخ گذاری کتابت اصل نسخه را در اواخر قرن پنجم هجری موجّه و مقبول میسازد.https://jap.isca.ac.ir/article_66312_47a7d8860fd09cfc1b40eaa885624657.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2917220181122Models of God: a Reviewیادداشتی بر کتاب الگوهایی از خداوند971066631310.22081/jap.2018.66313FAسعیدهمیرصدریJournal Article20190104Models of God: Theology for an Ecological Nuclear Age was written by Sallie Mac Fague in 1987. What the book mainly claims is that the patterns, and consequently the concepts and the language which have been common in the Christian <br />tradition about God and his relationship with the universe not only are not suitable anymore and have lost their function, but also are harmful for the present time since they are proposing a pattern which is based on a hierarchical, and dualistic worldview. Therefore, Mac Fague has tried to convey a new conception of God whose attributes and acts are different from the pattern of the traditional God, and more in line with the contemporary era. The following article is going to depict the content of the book and Mac Fague›s ideas.کتاب الگوهایی از خداوند؛ الهیاتی برای عصر اکولوژیک/ بوم شناختی و هسته ای، اثری است که در سال 1987 به قلم سلی مک فاگ نگاشته شده است. مدعای اصلی کتاب این است که الگوها، و به تبع آن مفاهیم و زبانی که در سنت مسیحی در باب خدا و رابطه اش با عالم رایج بوده و هست، نه تنها دیگر مناسب نیستند و کارکرد خود را از دست داده اند بلکه برای روزگار حاضر، مضر می باشند؛ چرا که الگویی را ارائه می کنند که بر اساس جهان بینی دوگانه انگارانه سلسله مراتبی و تفوق گرایانه است. بنابراین نویسنده در این کتاب مساعی خود را صرف ارائه تصور تازه ای از خداوند با مجموعه ای از صفات و افعالی متفاوت از الگوی خدای سنتی می کند که با روزگار حاضر همخوانی بیشتری داشته باشد. نگارنده در سطور پیش رو، در تلاش برای معرفی کتاب، محتوای کتاب و عقاید مک فاگ را به تصویر می کشد.https://jap.isca.ac.ir/article_66313_49ce031c94b05275b5e28b4a4647bd3b.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2917220181122Introducing Ayatollah Seyyed Muhammad Jamāl Hāshemi Gulpāygāni›s Divān Known as Ma› an-Nabi wa Ᾱlehمعرفی دیوان آیت الله سید محمدجمال هاشمی گلپایگانی موسوم به مع النبی و آله1071246631410.22081/jap.2018.66314FAحبیبراثی تهرانیJournal Article20190104Ma› an-Nabi wa Ᾱleh Divān, written by Seyyed Muhammad Jamāl Hāshemi Gulpāygāni, is of particular importance due to its content and its focuse on Ahl al-Bayt›s virtues, and monodies. Hāshemi Gulpāygāni is really famous among the Arab poets because of his poem Bent ol-Khulood which was composed in the grace of Hazrat-e Zahra. Most of his poems which are included in this Divān are used by Maddāhs in Imams› births and mourning ceremonies. In the following article,<br />the author tries to make the readers more familiar with this book and its poet. Regarding this, he first provids a brief account of Hāshemi Gulpāygāni›s biographies, his literary works and manuscripts. Following this, He is going to introduce his Divān and also mention some of its odes. Therefore, he has discussed the cultural, literary, social, and political<br />aspects of poet›s personality here.دیوان مع النبی و آله اثر سیدمحمدجمال هاشمی گلپایگانی از حیث محتوا و اختصاص بر مدائح، مراثی و مناقب اهل بیت علیهم السلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ایشان به دلیل سرودن قصیده بنت الخلود در نعت حضرت زهرا سلام الله علیها بین شعرای عرب، شهرتی عظیم دارد و اغلب اشعار وی که در این دیوان مندرج است، مورد استفاده مداحان در موالید و مأتم ائمه اطهار علیهم السلام است. نویسنده در نوشتار حاضر می کوشد قدمی در راستای آشنایی بیشتر مخاطبان با دیوان مذکور و شاعر آن بردارد. وی در راستای این هدف، نخست، مختصری از زندگی نامه هاشمی گلپایگانی، مؤلفات و دست نوشته های ادبی ایشان ارائه و در ادامه، به معرفی دیوان وی و نیز ذکر چند قصیده از آن، اقدام کرده است. بدین شیوه، به ابعاد ادبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شخصیت شاعر پرداخته است.https://jap.isca.ac.ir/article_66314_203798c7c88558bc33ed0402664048ba.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2917220181122Descriptive Bibliography of Free Thoughtمأخذ شناسی توصیفی آزاداندیشی1251386631510.22081/jap.2018.66315FAمحسنجبارنژادشریفلک زاییJournal Article20190104In this paper, attempts have been made to introduce and describe the sources of free thought. There are a lot of sources and references about freedom; however, the number of sources is not the same with regard to free thought (as a derivative of freedom). The present paper describes the sources of free thought. These sources include independent books, articles gathered in books, theses, as well as articles and interviews in the publications.در این نوشتار تلاش شده تا منابع و مآخد راجع به آزاداندیشی معرفی توصیفی شوند. در خصوص آزادی منابع و مآخذ زیادی وجود دارد لکن راجع به مآخد آزاداندیشی( به عنوان یکی از مشتقات آزادی) وضعیت اینگونه نیست. نوشتار حاضر به توصیف منابع راجع به آزاداندیشی پرداخته است این منابع اعم از کتب مستقل، مقالات گرد آوری شده در کتب، پایان نامه ها و هم چنین مقالات و مصاحبه های مندرج در نشریات است.https://jap.isca.ac.ir/article_66315_631bc4ffd104d46a4facc90118fa52e0.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)آینه پژوهش2917220181122Past religgious figuresدرگذشتگان: حجت الاسلام عرفان، آیت الله غروی علیاری، حجت الاسلام حلو، آیت الله اشرفی، آیت الله بیانی، حجت الاسلام موسوی اصفهانی1391496631610.22081/jap.2018.66316FAناصرالدینانصاریJournal Article20190104https://jap.isca.ac.ir/article_66316_7e0846945739b1bb91012a7ffc5b152d.pdf