%0 Journal Article %T نظریۀ «خون خدا » در عرفان اسلامی %J آینه پژوهش %I پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) %Z %A بابایی, حبیب الله %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 29 %N 172 %P 53-64 %! نظریۀ «خون خدا » در عرفان اسلامی %K خون %K خون خدا %K نظریه خون خدا %K عرفان اسلامی %K ثارالله %K قرب فرائض %K قرب نوافل %K بعد معنوی %K بعد وجودی %K بعد اجتماعی %K بعد حماسی %K بعد رثاء %K بعد عزاء %K مرگ خدا %K تئوری سکولار %K فنا %K فناشدن %K حماسه %K خداوند %R 10.22081/jap.2018.66310 %X پرسش اصلی در مقاله پیش رو، معطوف به نحوه تعالی خون انسان کامل و خدایی شدن آن خون (ثارالله) است تا معلوم گردد که آیا ثارالله و انتساب خون به خدا، تعبیری مجازی است یا عبارتی حقیقی است، و اگر انتساب خون به خدا، امری حقیقی و نه از سر مجاز می باشد، آنگاه مفهوم و معنای آن در عرفان اسلامی چه می تواند باشد و چگونه می توان امری مادی و محدود مانند خون را به حقیقتی مطلق و فرامادی (خدا) نسبت داد؟ در مقاله حاضر، نخست، تفسیر مفهوم ثارالله با تاکید بر بحث قرب فرائض و قرب نوافل در عرفان مطرح شده تا با استفاده از قرب فرائض، انتساب خون به خدا به صورت حقیقی بیان شود و این نحوه از انتساب موجب نقص و محدودیت در ناحیه خداوند نباشد. پس از بیان اینکه تعبیر ثارالله متضمن نوعی ارتباط حقیقی (فنا به مثابه شدن) میان انسان کامل و خداوند است، به دو عنصر نهفته دیگر در تعبیر ثارالله اشاره شده و ارتباط حماسه و رثاء با خون مورد بحث قرار می گیرد. نویسنده در خاتمه تلاش می کند به ابعاد عملی و کارکردهای معاصر چنین موضوعی به ظاهر انتزاعی پرداخته و تضاد نظریه خون خدا را با تئوری سکولار مرگ خدا در دنیای امروز گوشزد نماید. %U https://jap.isca.ac.ir/article_66310_bd211ea033dee57b12b201a3ff5602b1.pdf