%0 Journal Article %T مکتوب شدن تعالیم شفاهی در طریقه چشتیه متقدّم %J آینه پژوهش %I پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) %Z %A ارنست, کارل %A فریامنش, مسعود %D 2014 %\ 10/23/2014 %V 25 %N 148 %P 5-14 %! مکتوب شدن تعالیم شفاهی در طریقه چشتیه متقدّم %K ادبیات ملفوظات %K چشتی %K نظام الدین اولیا %K تعالیم شفاهی %K تصوف %K ملفوظات %K تعالیم صوفیانه %K صوفیه %K تعالیم صوفیه %K متن مکتوب %K طریقه چشتیه %K چشتیان %R %X در اواخر قرن ششم قمری هنگامی که بیشتر طریقه‌های صوفیانه بزرگ در نواحی مختلف جهان اسلام در حال شکل‌گیری بودند، طریقة چشتیه نخست در هند پا گرفت. خاستگاه طریقة چشتیه، شهر چشت در افغانستان بود. به مرور، تعالیم شفاهی چشتیان، آنگونه که در «ملفوظات» بروز یافته است، قالب مکتوب معتبری یافت. گذر از قالب شفاهی به قالب مکتوب در سبک‌های ادبی گوناگونی انعکاس یافت که با مخاطبان متفاوت تناسب داشت. دلیل اصلی رواج آغازین متون ملفوظات، توفیقی است که در شرح تعالیم صوفیه داشته اند. نویسنده در نوشتار حاضر ابتدا بحث گذر از تعالیم شفاهی به متن مکتوب در تصوف را مورد واکاوی قرار می دهد. سپس در خصوص گسترش بنیان ادبیات ملفوظات چشتی مطالبی ارائه می نماید. در این زمینه، به وصف گفتارهای نظام الدین اولیا و مقایسه آن ها با گفتارهای دو تن از مریدانش، چراغ دهلی و برهان الدین غریب می پردازد. از این رو، با تحلیل این متون (ملفوظات اصیل) به فهم بیشتر پیرامون گسترش ادبیات ملفوظات، یاری می رساند. %U https://jap.isca.ac.ir/article_294_424e9e5a5d73cc531432c4c5170dd7f1.pdf