@article { author = {Bābāie, Habibollah}, title = {The Theory of God›s Blood in Islamic Mysticism}, journal = {The Quarterly Journal Ayeneh-ye- Pazhoohesh}, volume = {29}, number = {172}, pages = {53-64}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jap.2018.66310}, abstract = {The main question in the following article is about the perfection of human blood and the change of that blood into Good blood (thārallah) to determine whether thārallah and the attribution of blood to God is a virtual interpretation or a literal phrase. Besides, if the attribution of blood to God is true and not a metaphor, then what can it mean in Islamic  mysticism and how can one attribute a material and limited matter, such as blood, to an absolute and transcendental truth (God)? In the present article, first of all, the interpretation of the concept of thārallah is presented with an emphasis on Qorb-e Farāez and Qorb-e Nawafel in mysticism; therefore, the attribution of blood to God is expressed in real terms, and this attribution does not indicate any defects in the domain of God. After expressing that the interpretation of thārallah implies a certain real relationshipbetween the perfect man and God, the article refers to two latent elements in the interpretation of thārallah. Finally, the author tries to deal with the practical aspects and contemporary functions of this seemingly abstract issue, and  points out the contradiction of the theory of God›s blood to the secular theory of the death of God in today›s world.}, keywords = {Blood,God›s blood,the theory of God›s blood,Islamic mysticism,thārallah,Qorb-e Farāez,Qorb-e Nawafel,spiritual aspect,Existential aspect,Social dimension,Epic dimension,mourning aspect,Death of God,Secular theory,Death,Epic,God}, title_fa = {نظریۀ «خون خدا » در عرفان اسلامی}, abstract_fa = {پرسش اصلی در مقاله پیش رو، معطوف به نحوه تعالی خون انسان کامل و خدایی شدن آن خون (ثارالله) است تا معلوم گردد که آیا ثارالله و انتساب خون به خدا، تعبیری مجازی است یا عبارتی حقیقی است، و اگر انتساب خون به خدا، امری حقیقی و نه از سر مجاز می باشد، آنگاه مفهوم و معنای آن در عرفان اسلامی چه می تواند باشد و چگونه می توان امری مادی و محدود مانند خون را به حقیقتی مطلق و فرامادی (خدا) نسبت داد؟ در مقاله حاضر، نخست، تفسیر مفهوم ثارالله با تاکید بر بحث قرب فرائض و قرب نوافل در عرفان مطرح شده تا با استفاده از قرب فرائض، انتساب خون به خدا به صورت حقیقی بیان شود و این نحوه از انتساب موجب نقص و محدودیت در ناحیه خداوند نباشد. پس از بیان اینکه تعبیر ثارالله متضمن نوعی ارتباط حقیقی (فنا به مثابه شدن) میان انسان کامل و خداوند است، به دو عنصر نهفته دیگر در تعبیر ثارالله اشاره شده و ارتباط حماسه و رثاء با خون مورد بحث قرار می گیرد. نویسنده در خاتمه تلاش می کند به ابعاد عملی و کارکردهای معاصر چنین موضوعی به ظاهر انتزاعی پرداخته و تضاد نظریه خون خدا را با تئوری سکولار مرگ خدا در دنیای امروز گوشزد نماید.}, keywords_fa = {خون,خون خدا,نظریه خون خدا,عرفان اسلامی,ثارالله,قرب فرائض,قرب نوافل,بعد معنوی,بعد وجودی,بعد اجتماعی,بعد حماسی,بعد رثاء,بعد عزاء,مرگ خدا,تئوری سکولار,فنا,فناشدن,حماسه,خداوند}, url = {https://jap.isca.ac.ir/article_66310.html}, eprint = {https://jap.isca.ac.ir/article_66310_bd211ea033dee57b12b201a3ff5602b1.pdf} }